Teks Ucapan Penggulungan MB Terengganu, YAB Dato' Seri Ir. Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar sempena Sidang DUN Terengganu


 

Assalamualaikum wrh brh

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Ahli-Ahli Yang Berhormat,

Ketua Ketua Jabatan Negeri dan Persekutuan,

Pegawai pegawai Perkhidmatan Negeri dan Persekutuan, Pegawai dan petugas Dewan Undangan Negeri

Pemerhati, Rakan Media, dan semua yang mendengar Sidang DUN kali ini.

1.          Alhamdulillah, kita telah sampai ke penghujung Mesyuarat pertama Sidang Dewan Undangan Negeri ke 15 pada hari ini. Sebelum meneruskan ucapan, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua, dan yang mengikuti persidangan kita pada hari ini.

2.          Mengambil kesempatan pada hari ini juga, mewakili pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu, saya ingin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Perdana Menteri yang ke-5, Allahyarham Tun Abdullah Bin Ahmad Badawi. Semoga beliau ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang soleh. Amin ya Rabbal ‘aalamin.

3.          Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih, kepada semua Ahli- Ahli Yang Berhormat yang telah mengambil bahagian, dalam perbahasan Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Terengganu.

4.          Terima kasih atas semua pandangan, kritikan, cadangan dan persoalan oleh semua Ahli Yang Berhormat di sepanjang Sidang kali ini. Saya senantiasa memperingatkan Ahli Yang Berhormat, bahawa walaupun semua Ahli Yang Berhormat yang ada dalam Dewan ini, adalah dari sebelah Kerajaan sahaja, tetapi ianya tidak menghalang Ahli Yang Berhormat, untuk memberikan kritikan secara membina - kerana kami semua yang di amanahkan ini tidak sempurna, ada kelemahan, dan tidak tahu semua perkara, dan yang paling penting ialah, kita semua menggalas tugas mengurus-tadbir Negeri Terengganu kita yang tercinta ini, sebagai sebuah pasukan.

5.          Sebahagian besar persoalan yang dikemukakan dalam Dewan ini – samaada soalan lisan atau bertulis, atau yang dibangkitkan semasa perbahasan titah, telah dijawab oleh pentadbiran ini, dan juga digulung mengikut portfolio masing – masing oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Oleh yang demikian, saya hanya akan menyentuh perkara yang tertentu sahaja, untuk makluman Ahli – Ahli Yang Berhormat.

 

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

6.          Selain dari di dalam Dewan ini, sudah tentu kita juga menerima pandangan, cadangan dan kritikan dari pihak yang berada di luar dari dewan ini - samada rakyat awam yang datangnya (dalam berbagai bentuk dan kaedah, dan berbagai medium komunikasi termasuk di kedai kopi dan pasar tempat awam atau mana-mana jua tempat awam), pandangan pegawai dan professional samada dari rakyat Terengganu atau sesiapa sahaja, dari kalangan NGO, kumpulan think-tank, dan lain lain.

7.          Kita mestilah menilai pandangan mereka ini, dan tangani semua pandangan mereka dengan dada yang terbuka, jiwa yang kuat dan fikiran yang tenang, dengan kefahaman bahawa mungkin ada di antara aduan mereka yang betul dan mungkin ada yang tidak betul.

8.          Mana – mana yang betul dan berasas, kita jadikannya sebagai nasihat. Mana yang tidak betul, kita jadikannya sebagai rujukan persepsi, yang mewajarkan kita menilai kelemahan kita. Sabda Nabi SAW dalam hadith Riwayat Muslim, Abu Daud dan an-Nasa’I yang bermaksud :

 

“Agama itu merupakan nasihat. Kami bertanya: ‘Bagi siapa?’ Baginda Nabi SAW bersabda: ‘Bagi Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, pemimpin-pemimpin orang Islam dan masyarakat semuanya.”

 

9.          Di masa yang sama, kita juga tidak naif. Selain dari kritikan yang asli, terdapat juga tulisan nakal yang tidak berasas yang disusun atur dengan serangan bertubi tubi kepada Kerajaan dan saya, dengan berunsur adu domba yang ditambah rempah ratus dan fitnah yang bertebaran.

10.      Peribahasa Melayu menyebut : Sudah terang lagi bersuluh, siang bagai hari terang bagai bulan. Sungguh jelas kepada kita, bahawa apabila dibuat data crawling dan data analytics (dengan izin), dan dipaparkan graf analitik terhadap serangan ini, ianya datang dari tidak lebih dari 4 nod/punca utama (yang semuanya kita kenal dari mana puncanya), yang  akhirnya diarahkan untuk melancarkan serangan, kerana menyangka ianya adalah point utama untuk menyerang Kerajaan, disambut oleh cybertrooper ideological dan berbayar ini. Kesimpulan kepada kita bahawa serangan ini adalah serangan dari kelompok yang kecewa perjuangan politik, kurang kasih sayang, dan bukannya berlaku secara organik, dan bukannya sesuatu yang kita patut tidak lena kerananya.

11.      Kepada mereka ini, saya ingin nasihatkan, dan nasihat ini juga kepada diri kita sendiri, bahawa semua yang kita lakukan ada perkiraan dosa dan pahalanya. Jangan sampai fitnah yang berlegar seantero dunia ini, akan menjadi belenggu api di leher penyebar fitnah, di yaumul mahsyar nanti, sehingga menjadi muflis pula di sana.

 

Memperkukuh Sistem Federalisme

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

12.      Terima kasih kepada YB Pengkalan Berangan dan Sura yang telah menyentuh berkenaan amalan federalisme, berkait dengan hubungan antara kerajaan negeri dan persekutuan. Saya ingin tegaskan, bahawa adalah menjadi tekad Kerajaan Negeri untuk memperkukuhkan sistem federalisme, dan hubungan dengan kerajaan Persekutuan yang menjadi asas dalam pembinaan negara Malaysia.

13.      Konsep federalisme yang diamalkan di Malaysia ini perlu dipertahan dan diperkukuhkan. Federalisme yang berfungsi dengan baik, bukan sahaja memupuk pembangunan seimbang antara Persekutuan dan Negeri, bahkan turut menjamin hak rakyat, untuk menikmati hasil pembangunan tanpa diskriminasi politik.

14.      Namun begitu, kerangka sistem federalisme berdasarkan Jadual Sembilan Perlembagaan Persekutuan (yang direkabentuk sebagai asas kemerdekaan Malaysia tahun 1957) yang diamalkan dalam negara kita pada ketika ini, adalah lebih cenderung kepada centralized federalisme (dengan izin), yang telah meletakkan kuasa kerajaan Persekutuan yang lebih luas dan besar dari sudut bidang kuasa dan sumber kewangan, menjadikan kerajaan negeri amat bergantung kepada Kerajaan Persekutuan secara amalannya.

15.      Suasana semasa menghadapi tahun awal kemerdekaan 1957, dan penubuhan Malaysia pada tahun 1963, memungkinkan prinsip pembahagian kuasa ini adalah sesuai dan tepat pada ketika itu, iaitu semasa kita mula merangkak. Tetapi apabila negara Malaysia pada waktu ini sudah mula mampu berlari, sudah tentu ada aspek pembahagian kuasa ini wajar dinilai kembali.

16.      Menurut Dr Muhammad Fathi Yusof (seorang pakar perlembagaan) dalam tulisannya 68 tahun Federalisme di Malaysia, menyebutkan tentang isu pergantungan Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Pusat sebagai “pergantungan ini berpunca dari sumber kewangan cukai dan bukan cukai yang dibenarkan kepada Kerajaan Negeri adalah terhad.”

17.      Sistem ini juga telah membuka ruang, dan boleh dimanipulasi menerusi tekanan ke atas kerajaan-kerajaan negeri, yang dipimpin oleh parti yang tidak sehaluan dari segi politik, dengan kerajaan di peringkat Persekutuan.

18.      Oleh itu, saya mencadangkan agar sistem federalisme yang ada pada ketika ini, perlu dilakukan penambahbaikan (dan untuk rekod, saya juga pernah membangkitkan hal ini dalam Dewan Rakyat dengan penambahbaikan), dengan mengambilkira suasana dan keadaan semasa yang semakin berkembang. Sudah tiba masanya untuk kita melaksanakan reform (dengan izin), sebagai contohnya daripada centralized federalisme kepada co-operative federalisme.

19.      Pendekatan co-operative federalism yang saya lontarkan ini, bukanlah suatu konsep baharu, bahkan telah terbukti keberkesanannya di negara- negara yang mengamalkan sistem persekutuan secara lebih matang.

20.      Walaupun tidak sama kedudukannya dengan penubuhan Malaysia, tetapi sebagai contohnya untuk penilaian dan pengetahuan kita semua, adalah seperti The Tasmanian Commonwealth-State Agreement Principles of Participation di Australia, yang menggariskan beberapa prinsip kerjasama seperti memaksimumkan penyelarasan satu-satu keputusan dengan matlamat dan objektif Kerajaan Negeri, meminimumkan birokrasi dan kos pentadbiran, dan meminimumkan sebarang sekatan yang boleh menghalang usaha Kerajaan Negeri untuk berpartisipasi dalam apa jua bentuk kerjasama yang ada. Melalui pendekatan ini juga, kerajaan negeri dapat memainkan peranan yang lebih besar dalam menentukan keutamaan pembangunan negeri masing- masing, berdasarkan keperluan setempat.

21.      Di samping itu, co-operative federalism dapat mengurangkan ketegangan politik antara kerajaan negeri dan Persekutuan, terutama apabila pentadbiran berada di bawah parti yang berbeza. Objektif yang kita ingin capai ialah, memperkukuhkan kestabilan politik dan meningkatkan keyakinan pelabur terhadap sebarang perubahan pimpinan politik dalam Negara serta menambah keyakinan rakyat terhadap kecekapan pentadbiran.

22.      Reformasi federalisme kedua yang boleh dilaksanakan, adalah dalam bentuk kajian semula pengembalian cukai kepada negeri, berdasarkan prinsip kecekapan bagi mengukuhkan fiskal negeri (yang saya juga pernah bangkitkan dalam Dewan Rakyat). Antaranya melalui Tax Sharing Agreement yang memberikan satu pecahan tetap, melalui formula khusus yang dipersetujui bersama.

23.      Reformasi ketiga, saya juga mencadangkan penubuhan satu Suruhanjaya Khas, bagi memberi input, serta cadangan reformasi sistem federalisme negara yang lebih realistik dan praktikal, sesuai dengan kepantasan sesebuah Negeri dan Negara untuk bergerak seiring, dalam kitaran global pada waktu ini dan masa hadapan.

24.      Sekali lagi saya tegaskan, teguran dan pandangan yang saya lontarkan ini, adalah untuk memperkukuhkan sistem federalisme yang termaktub dalam perlembagaan, supaya negeri dan Negara dapat bergerak seiring untuk mencapai kesejahteraan kehidupan, dan keharmonian yang lebih berpanjangan.

 

Kebergantungan Royalti

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

25.      Terima kasih kepada YB Kemasik, Pengkalan Berangan, Bukit Besi, Kuala Besut dan Bukit Tunggal; yang ada menyentuh tentang sumber hasil baharu dan kebergantungan negeri kepada royalti, dan saya kira YB EXCO Kota Putera telah memberikan respon berkenaan sumber hasil baharu ini, hari ini saya hanya ingin menyentuh berkenaan kebergantungan negeri kepada royalti.

26.      Sebagaimana yang saya jelaskan berkenaan dengan sistem federalisme tadi, masih ada yang tidak faham atau buat-buat tidak faham tentang perkara ini. Sebab itulah apabila kita memperjuangkan isu Royalti Petroleum, mereka memperlekeh kononnya kita mengemis ihsan Kerajaan Persekutuan; seolah-olah kita selalu dan terlalu bergantung kepada Kerajaan Persekutuan. Hal ini jelas pendirian kita, bahawa royalti petroleum adalah hasil hak negeri, walaupun ada pihak di kalangan rakyat Terengganu sendiri yang seolah-olah menafikan hasil bumi bertuah ini. 

27.      Lebih tersasar, apabila mereka memburuk-burukkan kita kononnya kita tiada usaha untuk berdikari mencari hasil lain, untuk mengurangkan kebergantungan kepada hasil royalti. Oleh yang demikian, saya fikir elok juga saya perjelaskan perkara berkenaan di sini.

28.      Pertama, berdasarkan rekod kewangan Kerajaan Negeri, purata tahunan jumlah hasil cukai dan bukan cukai bagi tempoh 2008 hingga 2013 ialah RM189.1 juta, dan bagi tempoh 2014 hingga 2017 ialah RM234.9 juta. Manakala bagi tempoh 2018 sehingga 2024 meningkat kepada RM256.0 juta.

29.      Kedua, purata tahunan peratusan Royalti (atau Dana Khas Kerajaan Persekutuan) berbanding jumlah hasil pula bagi tempoh 2008 hingga 2013 ialah 83.9% kebergantungannya, dan bagi tempoh 2014 hingga 2017 ialah 81.3% kebergantungannya. Manakala bagi tempoh 2018 hingga 2024, selari dengan peningkatan hasil, peratusan ini berkurang kepada 75.7%.

 30.      Ini bermakna, sepanjang tahun 2018 sehingga 2024, kebergantungan Kerajaan Negeri terhadap royalti petroleum semakin berkurang berbanding tahun – tahun sebelum kami mengambil alih kerajaan pada 2018. Oleh yang demikian, kenapa kami pula yang dikata nista bertubi - tubi, seolah-olah kami tidak berusaha mengurangkan kebergantungan ?.

 31.      Ekonomi negeri kita pula bertumbuh secara purata RM22.0 bilion bagi tempoh 2008 sehingga 2013 dan RM31.0 bilion bagi tempoh 2014 hingga 2017. Manakala bagi tempoh 2018 hingga 2023, ia meningkat kepada RM35.9 bilion; walaupun berhadapan dengan ketidaktentuan ekonomi di peringkat global sepanjang tahun 2020 hingga 2023 akibat pandemik COVID-19 dan perang.

 32.      Saya tidaklah bermaksud untuk membandingkan-bandingkan dengan mana-mana pemimpin Kerajaan parti lain sebelum ini. Sesungguhnya Kerajaan sebelum daripada 2018 juga, telah memainkan peranan dan memberikan sumbangan yang sesuai dengan keperluan dan cabaran yang dihadapi pada zaman masing-masing, dan tentunya ada juga kelemahan mereka. Setiap daripada mereka sudah tentunya ada jasa yang tersendiri kepada rakyat Negeri Terengganu. 

33.      Apa yang ingin saya buktikan ialah, bahawa Kerajaan Negeri hari ini tetap mempunyai rancangan dan telah melaksanakan usaha untuk meningkatkan hasil, dan mempelbagaikan sumber hasil serta mengembangkan ekonomi.

34.      Antara yang ketara perbezaannya ialah, keupayaan Syarikat Berkait Kerajaan (GLC) atau di setengah negara disebut sebagai State Owned Enterprises, di mana di Terengganu telah mencatatkan kejayaan revenue yang berlipat ganda setiap tahun berbanding sebelum kami mengambil alih kerajaan pada tahun 2018.

35.      Selain daripada itu juga, dalam usaha untuk meningkatkan hasil, sekali gus sebagai salah satu lagi hasil baharu Kerajaan, sebagai satu contohnya, sebuah syarikat di bawah Terengganu Incorporated (TI), iaitu EPIC Berhad & anak-anak syarikatnya, telah dan sedang melebarkan aktivitinya dengan berkecimpung di dalam segmen minyak & gas seperti aktiviti hiliran (“downstream”), pertengahan (“midstream”) dan servis huluan (“upstream services”).

36.      Aktiviti yang sedang disertai adalah seperti penyelenggaraan (“maintenance, construction & modification” (MCM)), logistik, “warehousing”, dengan nilai kontrak dalam tangan yang diperolehi sebanyak RM1.8 bilion (sehingga 31 Disember 2024).

37.      Bagi melengkapkan keseluruhan portfolio petroleum, Kumpulan Terengganu Inc juga sedang dalam proses mengembangkan aktiviti di dalam segmen huluan, penerokaan & pengeluaran (“upstream exploration & production, E&P”) bagi melengkapkan penyertaan syarikat GLC Terengganu, di dalam keseluruhan rantaian nilai industri minyak & gas.

38.      Terengganu Inc juga telah mengenalpasti syarikat yang berpangkalan di Oman untuk menjadi rakan strategik, dalam aktiviti pengeluaran minyak dan gas ini.

39.      Dua lapangan minyak turut dikenalpasti oleh Terengganu Inc, dan rakan strategiknya untuk diambilalih operasinya, dan sekarang ini perbincangan awal telah dimulakan dengan pihak PETRONAS.

40.      Perolehan dari segmen penerokaan dan pengeluaran (E&P) ini, dijangka membolehkan matlamat jangka pertengahan dicapai, untuk lahirnya sebuah entiti Terengganu Petroleum” yang mampu bergerak lebih jauh, dan akan menjadi penyumbang terbesar kepada pendapatan keseluruhan kluster minyak & gas syarikat GLC Terengganu, seterusnya mengurangkan kebergantungan Kerajaan terhadap royalti semata - mata. Dan ini adalah perkara baharu yang tiada sebelum tahun 2018.


Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua, 

41.      Beberapa Ahli – Ahli Yang Berhormat juga membangkitkan tentang agenda pembangunan negeri. Sebagai ulangkaji kita bersama, inilah yang kita jenamakan di bawah satu pelan induk (masterplan) iaitu PELAN INDUK  TERENGGANU  SEJAHTERA  2030  (PITAS2030),  yang merupakan satu perancangan komprehensif dan holistik, yang merangkumi pengukuhan ekonomi dan pembangunan fizikal serta spirituam rakyat.

42.      Di dalam PITAS2030 penggal ini, Kerajaan telah menyenaraikan 93 program Pembangunan Berimpak Tinggi atau High Impact Portfolio Program (HIPP) pada tahun ini dan tambahan baharu, yang diselaraskan kepada setiap portfolio exco.

43.      Mengikut laporan pencapaian pelaksanaan PITAS2030 bagi 2024, pihak kerajaan telah berjaya menyempurnakan 32 program atau 34.4 %, 38 program atau 40.9% sedang dalam pelaksanaan dan 19 program lagi 20.43% dalam peringkat perancangan. Hanya ada 4 program atau 4.3% sahaja yang masih di peringkat kertas konsep. Ini dari keseluruhan daripada 93 program yang kita rangkakan.

 44.      Pencapaian ini membuktikan kesungguhan seluruh jentera kerajaan negeri, agensi teknikal, serta rakan strategik kita, dalam memastikan manfaat pembangunan dirasai rakyat di seluruh pelosok Terengganu— daripada sektor pendidikan dan pertanian hinggalah kepada infrastruktur hijau dan kebajikan sosial.

 45.      Namun, kita tidak boleh merasa selesa dan leka. Kita perlu mempercepatkan pelaksanaan projek dan program yang berada dalam fasa kemajuan 50 % dan 80 % dengan meningkatkan kecekapan, mengurangkan birokrasi, memperkemaskan rantaian bekalan, serta memanfaatkan teknologi digital dan pembiayaan inovatif, agar semua sasaran PITAS 2030 tercapai lebih awal daripada jadual yang ditetapkan.


Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

46.      Kerajaan Negeri terus komited meneroka potensi sumber asli secara lestari dan beretika, khususnya dalam sektor Unsur Nadir Bumi Bukan Radioaktif (NR-REE). Seperti semua sedia maklum, hasil daripada kajian geosains yang telah dijalankan, dan Terengganu dikenal pasti mempunyai potensi yang paling signifikan NR-REE di Malaysia.

47.      Namun demikian, pembangunan sektor ini mesti dilaksana secara berhati-hati (supaya kita tidak mengulangi kelemahan yang berlaku dalam sector silika – perkara sama yang dibangkitkan oleh YB Seberang Takir dan lain - lain), dengan keutamaan kepada pematuhan teknikal, pendekatan berhemah dan berfasa, dan libat urus komuniti bagi memastikan keseimbangan antara pembangunan ekonomi dan kelestarian alam sekitar.

48.      Satu kerangka kerja (framework) dan peta jalan (roadmap) NREE Terengganu telah dirangka, dan dirujuk khusus untuk pembangunan dan tadbir urus mineral yang berharga ini, agar manfaat yang terbanyak kembali kepada rakyat negeri ini.

 49.      Seiring dengan perkembangan global juga, hala tuju Negeri dalam sektor NR- REE turut dipacu oleh keperluan mengakses teknologi pemprosesan, yang kini banyak dikuasai oleh Negara China.

50.      Oleh yang demikian, Kerajaan Negeri sedang giat meneroka kerjasama strategik dengan negara-negara lain seperti Australia, Jepun, dan Korea bagi mendapatkan teknologi alternatif yang lebih terbuka dan lestari, termasuklah fokus utama adalah pemain industri dan pakar rakyat tempatan.

 51.      Matlamat kita jelas — iaitu untuk memastikan rantaian nilai industri ini dibina dan kekal di Terengganu, melalui pewujudan peluang pekerjaan, pembangunan industri sokongan, pelaburan berimpak tinggi, dan pemindahan teknologi yang mampu memacu ekonomi Negeri ke hadapan.

 52.      Setakat ini juga, dua (2) kawasan telah diluluskan bagi kerja-kerja persampelan dan eksplorasi NR-REE, manakala beberapa lokasi lain sedang dalam penilaian untuk persampelan. Kerajaan Negeri turut berusaha menarik minat pelabur global, untuk membangunkan segmen pertengahan dan hiliran industri ini di Terengganu.

 53.      Langkah ini dijangka memberi kesan pengganda ekonomi yang besar, sekaligus menjadikan sektor NR-REE sebagai salah satu sumber pendapatan strategik baharu untuk Negeri Terengganu.

 

Intimidasi Politik

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

54.      Terima kasih YB Bandar, Bukit Tunggal, Batu Rakit, Permaisuri dan Sura yang menyentuh tentang berkenaan dengan isu intimidasi dan tekanan politik yang dikenakan kepada saya. Berkenaan hal ini, saya tidak berniat untuk mengulangi kembali kesemua 18 poin yang telah saya sebutkan dalam kenyataan media saya sebelum daripada ini.

55.      Perkara yang dibangkit-tularkan di kalangan yang menyerang pula, telah secara tersasar cuba membawa perkara yang tidak berkait dengan poin utama yang saya bangkitkan, seolah lupa bahawa saya berdepan dengan perkara ini hanya dalam tempoh 6 bulan terakhir ini sahaja, sedangkan saya mula menggalas jawatan ini sejak tahun 2018 lagi.

56.      Tentunya kita semua tidak naif dan saya tidak naif. Maka ditimbulkan seolah saya tidak tahu peraturan imigresen, bahawa TCO ini adalah perkara biasa seperti orang lain juga, bahawa saya tidak tahu kesan sebagai VIP (dan berkenaan terma VIP ini, agak segan untuk saya sebutkan di sini, tapi perlu juga saya gagahkan menyebutnya, supaya masing masing tahu pandangan saya berkenaan dengan terma VIP, yang mungkin tidak sama dengan pandangan mainstream (dengan izin).

57.      Sebagai satu contohnya, ini agak privasi sedikit tetapi saya sebut juga sebagai pengetahuan dan maklumat. Saya pernah ditanya oleh anak anak, ketika saya memandu sendiri kereta bersama mereka ke KTCC dan tempat – tempat lain :– Kenapa saya tidak pernah meletakkan kereta di tempat parking VIP ketika saya ke sana, tidak pernah sejak dari menjadi Menteri Besar ?. Jawapan saya pada anak – anak : “Siapa VIP ? Abah ke KTCC adalah atas urusan peribadi, bukan urusan rasmi tugas sebagai Menteri Besar, dan tentu ada Very Important Person lain yang ada keperluan mendesak untuk meletakkan kereta di situ”. Jadi, baru boleh faham bagaimana takrifan saya dan kefahaman saya tentang VIP.

 58.      Sebelum saya pergi jauh, saya nak nyatakan di sini dan menyeru pada semua - bersabarlah dengan tohmahan dan cabaran, jangan sesekali bertindak luar batas, hadapilah dengan jiwa yang kental, yakinlah bahawa kebenaran akhirnya akan menang jua - jika tidak di dunia ini, akan sampai juga ke hari pengadilan.

 59.      Saya ingin tegaskan dengan penuh keikhlasan bahawa saya hanyalah insan kerdil yang tidak mampu menggugat sesiapa, bahawa saya tidak ada masalah sedikit pun dengan mana - mana agensi pelaksana pentadbiran, atau dengan mana – mana agensi penguatkuasa di bawah kerajaan Pusat, termasuklah cawangan khas, tidak ada masalah langsung. Tidak pernah kita merasa tidak selesa dengan mereka – walaupun mereka hadir setiap kali sidang DUN dan sidang media, malah pegawai mereka dan kadangkala elemen yang bekerja dengan mereka berada di bilik khusus di atas Dewan ini.

 60.      Perlu jelas, bahawa budaya yang kita tegur ialah penggunaan agensi ini, sebagai alatan untuk mendapat maklumat dalaman politik, tanpa ada check and balance (dengan izin), untuk kegunaan pihak lawan seterusnya untuk memberikan tekanan tertentu akibat dari perbezaan pandangan politik kepartian, ingatlah bahawa kita adalah dari parti politik yang sah berdaftar dalam negara kita ini.

 61.      Perkara yang paling penting kita ingati, bahawa seseorang pimpinan boleh datang dan pergi, dan tidak ada di antara kita yang boleh menongkat langit berkuasa, ada ketika kita berkuasa dan ada ketika kuasa hilang dari tangan kita. Apa yang kekal ialah, sistem dan struktur sesebuah Kerajaan.

 62.      Sistem dan struktur inilah, antara perkara yang tidak boleh sekali kali di salah guna atau dipaksa-rela digunakan, oleh political masters untuk tujuan politik kepartian, sebagai salah satu cara untuk mengekalkan kuasa orang politik, sebagaimana poin 14 – 18 dalam tulisan saya.

63.      Sekiranya sistem dan struktur ini diganggu, maka kita akan berdepan dengan kitaran ganas (vicious cycle), yang akan berulang-ulang setiap kali perubahan politik berlaku, dan inilah antara punca ketidak-selesaan di kalangan penjawat awam, ketidak harmonian dalam masyarakat, ketidak stabilan dasar, yang akhirnya membawa pada terhakisnya keyakinan pihak pelabur pada kita.

 64.      Lihatlah bezanya, di negara sebelah timur ini, contohnya seperti di Jepun dan Korea Selatan, di mana perubahan politik kepartian berlaku saban ketika, tetapi struktur dan sistem Negaranya tetapi kukuh, dan ketidak tentuan ekonomi berada pada tahap yang sangat minima, walau berlaku perubahan politik.

 65.      Inilah antara bentuk reform yang sudah pasti perlu dilaksanakan, mungkin secara berfasa, sekiranya kerajaan yang mengemudi Putrajaya bertukar tangan selepas Pilihanraya Umum ke-16 nanti.

 66.      Saya ingin tegaskan, sudah tentu semua agensi pelaksana, penguatkuasa, pegawainya samaada pangkat rendah atau tinggi – semuanya akan dinilai dengan penuh keadilan, dan akan terus kekal, iaitu orang yang sama juga yang akan bertugas, jika kami diamanahkan oleh rakyat selepas Pilihanraya Umum ke-16 nanti di Putrajaya.

 

 

Burung tempua terbang rendah, Sang helang pula mencari mangsa, Penggulungan saya hampir sudah, Maaflah jika panjang dari biasa


Kalau anda pergi ke sawah, Sila singgah di pondok saya, Kalau ada ucapan yang salah, Mohon kiranya maafkan saya.

 

Penutup

Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua

67.      Akhirnya, sekali lagi saya mengucapkan terima kasih kepada Yang Berhormat Dato’ Yang Dipertua, semua ahli-ahli Yang Berhormat yang berada dalam Sidang DUN pada kali ini.

Dengan ini, saya menyokong dan menjunjung kasih Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Terengganu.

Sekian, terima kasih. 

Post a Comment

0 Comments